Followers

Thursday, March 25, 2010

APAM MEKAR...

Assalammualaikum yaaaaa kengkawannnnnn...
hehehehe...ape khabar semuaaaa??
aminnn...sihat2 semuanya ya hendaknya...
MAK YONG alhamdulillah sihat dan bertambah-tambah
sihat sekarang...dan semakin bertambah-tambah
kemalasan nak update blog...heeeeee...
tu je lah penyakit yg tiada ubatnya..haha..
Sebenarnya nak citer ni ha pasal APAM MEKAR..
sekarang ni macam2 teringin nak makan,
bila teringin nak makan tu xlehla malas kannnnnn...
kalau malas sape nak watkan...bab2 teringin
ni terpaksalah kena rajin..nak suh laki??
laki xde....uwaaaaaaaa....
bukan kemana pun...biaselah,kata org kalau
sayang bini kena tinggal2kan...kan kan kannnnnnn...
kalau sayang laki plak???
Text Colorsendiri jawablah yek...haha...
Back to the point..ni first time MAK YONG
wat APAM MEKAR tau...alhamdulillah menjadi!
dan mekar lagi ok...
rasa dia pun sedap...biaselah dah teringinkan..
semuanya sedap....
tapi betullah!!!sedap..!!!!
sekali cuba menjadi plak..mekar dia cantik
jek....jom tengok my APAM MEKARnya..


Nilah dia APAM MEKARnya....menjadi ok!

Nak resepi ambik ni salin eh...kalau nak cuba silakan..lagi cantik kukus masuk kat dalam acuan kertas..MAK YONG xde acuan kertas,so pepandai jelah ye..ikut citer rasa masing2...


Bahan-bahannya:

  1. 250 g gula
  2. 2 biji telur
  3. 1 s/k esen vanila
  4. 200 ml susu segar
  5. 300 g tepung gandum
  6. 1 s/k ovallate
  7. pewarna merah dan hijau
  8. acuan kertas
Cara-caranya:
  1. panaskan kukusan
  2. pukul gula dan telur sehingga kembang dan gebu
  3. masukkan esen vanila dan pukul lagi
  4. masukkan tepung gandum,susu dan ovallate..pukul lagi hingga gebu
  5. bahagikan kepada 2 mangkok
  6. masukkan pewarna merah dan hijau dalam mangkok berasingan
  7. kemudian letakkan kedalam acuan kertas mengikut citerasa sendiri
  8. kukus selama 15 minit

Simple je kan cara dan bahan2nya.....kalau nak cuba silakanlah mencuba,kalau rajinlah...lepas ni MAK YONG nak wat kek kukus cokolat plak...tapi x tau bila nak wat..hahaha..nanti kalau dah jadi adalah tertepek kat blog ni ha...tunggu je lah.....

Oklah,selamat berjumpa lagi ye....dah lama sangat dah rasanye ngadap menda ni....semoga kita berjumpa lagi dilain hari ok..

Salam rindu buat kalian.....muuuaaahhhhhhh!!!!

4 comments:

  1. wahhhhhhhh gebu gitu !!
    bak sket !!!

    ReplyDelete
  2. ponn ponn...

    salam mak yong... apa kabar?

    mesti gebu macam kuih apam tu... nampak sedap. Abgdin mmg suka kuih apam ni....

    ReplyDelete
  3. mcm best je..colorful gitu..huhu~

    ReplyDelete