Followers

Thursday, June 25, 2009

KERAPU UNGA BEREMPAH.

Hai!! salam hormat kepada semua penerjah blog..
anda sihat hari ini?semoga sihat2 hendaknya!!.
Ya...berjumpa kita pada kali ini,
adalah kerana saya nak memaparkan
kepada anda semua..MENU saya pada hari ini!.
(kihkihkihkih...terlebih sudah)
Lemas aku nak berbahas...oklh,benonye aku hari nie ada
masak special la sikit....bukan ape..dh lama xmasak cmnie,selalu
lauk ringkas jek..cam telur goreng,sambal hiris n sayur tumis air..
sesekali ape salahnyekn...
Hari tukn hubby g mancing,ikannye belum d masak lg..
so aku pun masaklh td...kerana ikan tu IKAN KERAPU & IKAN UNGA lah
aku masak special sikit...ikan mahal la katakn..aku pn xmampu
nak beli...aku wat menu sendiri tau...menunya
-KERAPU UNGA BEREMPAH-
Nama menu jek dh sedap didengar,,apetah lagi bila dimakan..
hahahaha....delicious!!!
Dah macam kelas masak memasak la pulak...
hehehe...jom layan pic nie...



yg besar tu ikan kerapu,yg kecik tu unga.


rempah n sayur2 sikit..


dah siap rempah..tinggal masukkn dlm aven..


Rempah2 tu sume aku kisar..mudah cepat dan ringkas,,kali nie aku xambik dari mane2 resipi tau...nie resipi sendiri..

Sebelum aku lumuh ikan2 tu dengan rempah..terlebih dulu rempah tu aku bubuh garam+gula+ajinomoto+asam jawa=baru lumuh kat ikan..sebelum lumuh rasa dulu,kot2 ada yg kurang..cukup rasa manis masinnye barulah lumuh kat ikan,xlupa gk atasnye aku hiaskn dengan sayur2..(tomato+timun+kacang boncis+lada benggala+bawang hiris+lada merah tuk nmpak cntik)..pas tu..bungkus dengan aluminum foil ps tu masukkn kt dlm aven...kacang jek!!

Siap masak...makan....tul tak?korang kalau xde aven,lg senang!tenggek atas kuali jek..bungkus pakai daun pisang..lg canggih!!tradisional tuu....aku sbelum ada aven memang daun pisang lah aku guna..tp tu lah,keliling umah aku pun xde pokok pisang..huahuahua...daun pisang pun beli...

Nielh pic yg dapat aku kongsi dengan korang tok menu aku kali ini...dah la ikannye ikan sedap..ditambah lagi dengan orang yg pandai masak cam aku nie..lglh sedap berlipat kali ganda...wakakakaka...jangan marah haaa...gurau2 jek..


taraaaa!!!!YUM YUM....


Yaa...tuan-tuan dan puan-puan sekalian...inilah dia hasil buatan tempatan..belilah barangan buatan tempatan..(ade kena mengena ke?..wakakaka!)...pada sesiapa yg nk cuba..silakan ye puan-puan & tuan-tuan sekalian...



p/s: kalau nak bagi juadah kat jiran2..jgn pakai POLYSTYRENE tau!gunalah MANGKUK TINGKAT...mangkuk tingkat MESRA ALAM!!(macam pernah ku dengar ayat nie...tp di mana ya?)...:)

No comments:

Post a Comment