Followers

Friday, July 24, 2009

CemPEdaK..

Pernah makan x buah nie?
bohong kalau xpernah makan..nie namanya buah CEMPEDAK.
macam2 boleh dibuat dengan buah ini..
boleh buat jemput2,bubur & juga boleh dimakan begitu saja!!
Aroma buah nie pehhhh...wangi sungguh!!
Sesuai untuk dibuat sarapan pagi..
bab kopek aku pass kat hubby!!hehehehe..
hubby kopek aku goreng...



Pastikan sebelum kopek henyak2 dulu buah tu....kasi longkah isinya.

Haaaa...cantikkan hasilnya?..sebab itulah,harus dihenyak2!!hehehe


Bab goreng nie aku nk citer sikit..ada setengah orang yang goreng cempedak nie,dia asingkan biji dengan isi..ada yg goreng dengan bijinya sekali....kalau aku,aku goreng dengan bijinya sekali..

Lepas makan bijinya aku xbuang tau coz bijinya boleh dimakan..korang pernah makan biji cempedak x?sedapppp......bijinya aku rebus balik ar kasi empuk......masa nak makan biji cempedak nie anak2 aku xpandai makan,lepas anak2 aku tengok aku makan,baru dia ikut makan...sadis betul.....makan pun nak kena ajar gak,anak2..(sesuailah pantun kat bawah tu tok anak2 ku)

Korang suka x makan biji cempedak nie?

Xpandai makan la tuuuu....sekarang nie,dah musim cempedak!rata2 kat gerai buah sekarang .melambak2 buah cempedak!!..aku xbeli,ambik kat umah MIL&FIL jek..manis buah tu masih terasa lagi tau!!!yum...yum...

Buah cempedak nie pun ada pantun tau..

buah cempedak diluar pagar,

ambik galah tolong jolokkan,

saya budak baru belajar,

kalau salah tolong tunjukkan....

20 comments:

  1. adeh menari2 shuffle perut ku bile tgk ini entry .. x leh tahan ..
    kt opis ni hari2 g beli cempedak panas.. walahhhh mmg beshhhhh ...

    ReplyDelete
  2. Huuuuu...kak takleh makan la buah neh. Angin tak hengat tu...waaaaaaa. Orang kata kat biji dia tu lagi kuat anginnya....huuuuuu. Dulu masa kekecik suka sangat makan buah cempedak neh. Bila dah tua2 neh, faham2 je la...ekekeke

    ReplyDelete
  3. fazilzura..

    betul tu..
    makan panas2 memang sedap!!
    bau dia lagilah!!!
    sungguh menyelerakan..

    ReplyDelete
  4. sulela..

    laaa..akk dah xleh makan buah nie ke..
    cian akk...

    ala lom tua lagilah kak..
    biasalah kak,
    terkadang ada org yg pantang xleh makan buah nie..
    xpe..buah lain leh makan..hehe..

    ReplyDelete
  5. wahh cempedak!! lame xmkn...paling sdp klau goreng...adess sdp2...

    same la kak...sha pun mkn biji cempedak jgak..lps rebus trus msuk dlm mlut..nyumm~~

    tp sha xpernah mkn bubur cempedak...ape la ek rasenye~

    ReplyDelete
  6. sha..

    wah samalah kita ek..suka makan biji cempedak!
    heeee..

    pengat la sha..
    xpernah makan eh..
    kalau wat pengat(bubur)nie akk xsuka sangat
    digoreng @ dimakan camtu jek sukalah.

    ReplyDelete
  7. hahaha...cmpdak atas bukit ke sis...
    samalh...smlm i pn baru greng cmpdak...cmpdk nkit nymk...hahaha...

    ReplyDelete
  8. knp sy rse cm pernah jumpe akak eh?
    muke cam familiar
    aduhaii

    ReplyDelete
  9. reen..

    ngeh3...
    ya betul tu!cempedak atas bukit la,mana lg..
    hehehe..

    ReplyDelete
  10. lintasan hati..

    salam..
    laa..ye ke?cam x caye la plak..:)

    ReplyDelete
  11. nedy suke mkn bijinye...hehehhe

    ReplyDelete
  12. wah cempedak...memang favourite...abgdin memang tgh tunggu cempedak atas pokok tu masak. abgdin tgh admire ada satu pokok tu,mcm tak bertuan je... hehehe...

    ReplyDelete
  13. kak c-idah..:)

    smlm cikin baru je makan buah cempedak nih.. hehehe..;) mkn je ngn biji2 skali sbb biji dier dh masak... blaja mkn biji cempedak ni ngn nenek sbelah gumah dulu.. heheh..;)

    ReplyDelete
  14. adeh... sedapnye cempedak goreng... lapa la plak... ngidamnye nak makan.. huhu

    ReplyDelete
  15. tq coz bg petua camne nak buka buah cempedak tuuu..kena henyak henyak dulu ek..ok kat rumah ni ada 2 biji buah cempedak..nak goreng jap lagi ni..so..sebelom di buka..kena henyak henyak dulu yeee..ok i will try.....

    ReplyDelete
  16. Nidy Nadia..

    salam,10q singgah..
    ye ke..samalah kita!!

    ReplyDelete
  17. Abg Din..

    hakhakhak..
    abg din..abg din,ada2 jek tau!!

    pastikan dapat tau buah tu,
    t dh goreng tepekkan picnya..dengan
    pic pokoknya sekali eh..:)

    ReplyDelete
  18. cikin..

    yeke..maklumjelah musim buah cempedak masak
    sekarang..

    rugi xmakan bijinya tau!!hehe..

    ReplyDelete
  19. cinta lea ixora..

    wah!!cam org ngandung jek..hehehe
    cari jgn xcari buah cempedaknya ok..

    ReplyDelete
  20. mama kiter..

    wakakakak..mama!!gelak idah tau..
    idah & fmly kalau kopek cempedak memang camtu..

    ok..mama cuba tau..
    bukan ape,kalau dihenyak2 dulu,senang..
    ditarik nanti isinye semua ngikut,

    jangan lupa cuba mama eh!!

    ReplyDelete