Followers

Monday, August 31, 2009

JuaDAh DiHaRi MeRdEkA..

Salam...hari nie terlewat update,mlm td blk dr umah mak dh agak
terlewat sesangat..nie pun mata dok ngantok lagi nieh..
nk membebel panjang2 pun malas lah...heeeeee
ok layan jelah pic nie yek..
juadah paling banyak aku beli..kita orang beli makanan
n minuman ditempat yg berbeza..
air hb beli di bazar simpang rengam manakala makanan
plak aku yg beli di bazar kota tinggi..singgah sana sini,
sampai umah mk dh kul 7.00..
sampai umah mk, mak cik aku pun ada..so bertambah2la
meriahnye...xmuat ok nk dok kt meja makan..so bentang tikar
la ape lagi..dok bersila ramai2...sampai jek mk dh siap masak..ayam masak kari n kobis goreng..mujurlah mak masak dua jenis jek..
kalau x....lagilah banyak makanan ...

masa makan nie..ya ampun..penin sih!!
macam2 permintaan..xsempat nk men
yuap..wakakaka,
kita owang makan sambil gelak2!!mana xnye..
kejap2 ada yg suh ambik tu lah ni lah...adoiiiii...sabau je lah..
sesekali kn..ape salahnye..haha...
masa nie hb beli air paling banyak...10 bungkus tuuu..
mmmmm..samp
ai xcukup bekas..
nafsu minumlah katakn..w
akakakaka...
ok..nie aku nk citer pasal my pu
ding..jeng jeng jeng!!
PUDING TELUR GULA HAN
GUS..

rupa puding yg dh masak kt atas yek...
xsempat nk ambik pic sejibik puding nie...heee.
Nie bahan2nye...aku sekodeng
blog mimie loma :)

bahan2nya:
  • 10 biji telur
  • 1 tin susu pekat
  • 1 tin air biasa
  • 1 tin susu cair
  • setengah cawan gula pasir
  • secubit garam (optional)
  • sedikit esen vanilla
  • tambah pewarna kuning biar warna dia cantik sikit (aku wat nie xtambah pewarna coz warna kuning xde..)
cara2nya:
  1. masakkan gula pasir kedalam kuali yg tidak melekat,sampai dia cair dan tukar warna perang..(gula pasir sahaja tanpa air)
  2. bila dh perang cepat2 tutup api dan tuangkan ke atas loyang dan ratakan dengan cara mengangkat loyang itu dan dipusing2kan (baik2 loyang akan panas).kena tuang cepat2 tau sebab gula itu akan mengeras dan biarkan sebentar.
  3. panaskan kukusan.
  4. sementara itu pukul telur 10biji tadi hingga sebati.
  5. masukkan susu pekat,susu cair,air 1 tin dan secubit garam dan dipukul lagi sehingga sebati kemudian masukkan esen vanilla.Setelah itu,tuang sedikit demi sedikit secara perlahan diatas loyang yang ada gula hangus td.
  6. tutupkan loyang yg dh siap itu dgn aluminium foil sebelum mengukusnya.Kukus dalam masa 30 minit pastu bolehla disejukkan..kalau nk tau dia dh masak ke belum..cucuk ngan lidi ditengah2 puding..kalau lidi tu bersih tandanya sudah masak.
ok..selamat mencuba bagi yg nk mencuba...lemak2 gitu!!sedap!!oh ya
aku wt nie setengah adunan jek...


##########################################

Tag dari AREA 10..

Hampir terlupa aku nk selesaikan hutang tag nie.
heeeeee...ok aten hari nie akk jawab ok..

soalannye berbunyi begini:TAG PERTAMA.

1- Nama kekasih anda?

sofian bin mohd yusoff.

2- Umur kekasih anda?

35 tahun.

3- Insiden pertemuan?
bermula dari sekeping gambar...hehehehe...
berjumpa,berkenalan kemudian timb
ullah bermacam2 dugaan..tp akhirnya kami disatukan jua....amin...

4- Kelebihan dia dimata anda?
banyak kelebihan dia...yg paling aku suka,dia rajin membantu aku
di dapur....sukanyeeeee!!!heeee.

5- Harapan?
semoga bahtera yang kita layarkan ini berkekalan hingga ke akhir
hayat....amin..

6- Gambar kekasih hati?


inilah dia kekasih hatiku.......
##############################################

TAG KEDUA..

soalan2nya:
  1. Nama timangan anda?banyak...my fmly panggil i kak idah..juga dialam cyber...belah mertua panggil i kak shida..nama manja hb panggil ayang@sayang...
  2. Anda seorang yang?yg rendah n sedang2 jek orgnye..seorang isteri punya 3 cahaya mata...dh banyak kali jawab dh..hahhahaha.
  3. Insan istimewa describe ape yang membuatkan dia terlalu istimewa dimata anda?seorang yang ringan tulang..selebihnya boleh rujuk d tag yang lepas2..hehehehe...
  4. Lagu kesukaan anda?lagu2 siti nurhaliza...
  5. Makanan kesukaan anda?semua suka janji halal..
  6. Warna kesukaan anda?yang sedap mata memandang juga mengikut musim..wakakakakaka...
  7. Sikap yang membuatkan anda stress?bab stress ni banyak terutama sekali sekiranya perkara remeh temeh pun nk diperbesar2kan...haha..memang aku sterss glerrr....
  8. Tiga benda yang mesti ada dlm bag anda?semestinya purse,make-up n key umah..
  9. Kali terakhir anda menangis dan kenapa?kali terakhir tu xingat tp kenapa tu aku leh habaqlah..hahaha,selalunya merajuk ngan hb lah...wakakakakaka....
  10. Tag 7 rakan anda?aku kn baik....malaslah nk tag owang..kalau rajin korang watlah yek.....:)
wassalam................

18 comments:

  1. hoih
    puding telor
    naseb bek tuan kau x tertinggal kan kau gara2 excited nk blk umah mak
    kuikuikui

    ReplyDelete
  2. tak pernah lulus buat gulan hangus

    ReplyDelete
  3. rajin tul mng update...
    tnggaroh dh blik..bkt nymk bila lak?hahaha..

    ehem2!!
    ye ke tu kekasih pertama??
    leh caya ke?..huahuahua..

    tul tu..
    pkara yg remeh temeh x usah dperbesarkn ye!!

    ReplyDelete
  4. wah... banyak makanan... ramai org lak tu... suka la puding... puding jagung 1!!!!!... hihhiihiiii...

    ReplyDelete
  5. ari nie blogwalking asyik jumpe puding caramel nie jerk.. huhu rasa cam nak buat jerk ari nie..huhu

    ReplyDelete
  6. lya..

    kahkahkahkah...adoiiyaiii...
    seb bek ingat,dh separuh jalan dh..
    haha..kalau x,
    x merasalah org tenggaroh puding tu....:)

    ReplyDelete
  7. s\ tED\..

    xpe...leh cuba lagi..

    ReplyDelete
  8. reen (m.s.f)..

    sementara lom bzy..

    bukit nyamuk hari2 balik(hb lah)wakakakaka...
    insyaallah akan ku blk juga...

    dialah kekasih awal dan akhirku sejak
    "aku terima nikahnya"..
    kalau nk ikutkn berderet2....wakakakaka...

    tau xpe..
    kata org "muafakat membawa berkat"..

    ReplyDelete
  9. kak hb nmpk smart..ish2 mte ni jht tgk laki org..hahahaha

    ReplyDelete
  10. 10..

    camne xbanyak..
    yg datang semu membawak....hahaha...

    puding jagong eh..mmmm terliuq dengaq nie..
    uwaaaaaa...

    ReplyDelete
  11. odah...

    smart mendenya....
    dh tua dhhhhh...kahkahkahkahkah....

    ReplyDelete
  12. wahh meriahnye mkn ramai2~

    bnyk gak mknn kak...msti pening nk msk hehe :)

    wahh2 ade pic buah hati die...msti hubby akk terharu sbb akk tepek pic die kat blog hehe~

    ReplyDelete
  13. waa..
    mkn beramai2..
    besh nyew!!

    abis tak air & mknan 2 sume??
    apy 0lweyz wif ur hubby n child..

    ReplyDelete
  14. EIJAM'S FAMILY..

    selamat datang....heeeee..
    tu nk kena wat tu..hehehe..buat jgn x buat!!

    ReplyDelete
  15. sha..

    betul tu sha..dh banyak makanan sampai xtau mane satu yang nk dimakan dulu..

    haha..kembang montot dia...kekekeke..

    ReplyDelete
  16. LIEZ..

    apy glerr liez..
    bukan senang nk dpt peluang berbuka camnie..

    air tu??
    siap tapau wt balik lg..hahhahaha...
    t.q!!!

    ReplyDelete
  17. wah byk nye mknnn.
    bpe org mkn tU?
    hee..
    lme xmkn rmai2..
    raye pn nk dkat da ny hak2..
    slamat hari kmerdekaan..n slmt bpose yerk!

    ReplyDelete
  18. Aku ian..

    selamat hari kemerdekaan juga!!

    makan beramai2!!
    10 orang lebih...meriah n cukup meriah gitu..
    hahha...

    sonok makan ramai2!!
    betul tu,raya pun dh nk dekat...:)
    amboi!!
    xsabau nk raya nampak!!

    ReplyDelete